-->

Δευτέρα 22 Απριλίου 2019

Αντώνη Παπανικολάου : Λουλούδια στην άσφαλτο




Λουλούδια στην άσφαλτο

Από τον Αντώνη Παπανικολάου.

Οι νέοι οδηγοί, πριν ρισκάρουν τη ζωή τους, θα έπρεπε να ενημερώνονται διεξοδικά για τους κινδύνους της απερίσκεπτης οδικής συμπεριφοράς.
Τα βάζω με τον εαυτό μου κάθε φορά που χάνω το μέτρημα. Αισθάνομαι ότι αγνόησα κάποιους νεκρούς. Στα μεγάλα μποτιλιαρίσματα, κυρίως της Λεωφόρου Κηφισίας, κάθε διακόσια μέτρα βρίσκομαι ακινητοποιημένος δίπλα σε μια ανθοδέσμη που είναι τοποθετημένη με μονωτική ταινία σε κάποια κολόνα φωτισμού. Σε άλλους στύλους είναι μία, σε μερικούς είναι δύο, πιο ψηλά, στο ύφος του Αμαρουσίου, στο προστατευτικό διάζωμα είναι τέσσερις μαζί. Αλλά κάθε φορά ξεχνιέμαι στις σκέψεις μου και δεν καταφέρνω να μετρήσω πόσες ακριβώς συνάντησα στη διαδρομή μου.
Αυτή η μακάβρια συνήθεια νομίζω ότι μου προέκυψε όταν την πρώτη Ιανουαρίου του 2008, στις τέσσερις και τριάντα το ξημέρωμα, βρέθηκα σε ένα τροχαίο που είχε συμβεί επί της λεωφόρου Κοκκινοπούλου, λίγο πριν από την Κατεχάκη. Από τον τύπο του σπορ αυτοκινήτου και την απίστευτη σύγκρουση υπέθεσα ότι ο επιβαίνων μάλλον ήταν νεαρό άτομο. Ήταν καρφωμένο από τη μεριά του οδηγού σε μια κολόνα, η οποία όμως έφτανε μέχρι την πόρτα του συνοδηγού. Στο σημείο εκείνο και για πολλά ακόμα μέτρα δεν υπήρχε καμία στροφή ούτε άλλη περίεργη ανωμαλία στο οδόστρωμα. Η ταχύτητα που κινείτο το αυτοκίνητο πρέπει να ήταν υπερβολική, για να μπορεί να δικαιολογηθεί η σφοδρότητα του δυστυχήματος. Επιτόπου ήταν δύο πυροσβεστικά οχήματα και περιπολικά. Από το αυτοκίνητο ακουγόταν εκκωφαντικά, όμως, μόνο η κόρνα. «Ποια μάνα θα κάνει μαύρη Πρωτοχρονιά; » μου είπε με φανερή φρίκη ο οδηγός του ταξί που επέβαινα, καθώς μας έπιασε στο σημείο εκείνο το φανάρι. (Τις νύχτες που ξέρω ότι δεν θα καταφέρω να αποφύγω το αλκοόλ στις εξόδους μου, προτιμώ να μετακινούμαι με ταξί.)
Λίγες μέρες αργότερα, τυχαία ξαναπέρασα με το αυτοκίνητο μου από το ίδιο σημείο. Στην κολόνα υπήρχε μια μεγάλη ολόφρεσκη ανθοδέσμη. Έκτοτε, σε κάθε απρόοπτη εικόνα ανθέων επί της ασφάλτου θυμάμαι το συμβάν και σκέφτομαι τις δύστυχες μάνες που αποτίουν πεισματικά το φόρο τιμής στον νεκρό τους σε όλες τις κολόνες των οδικών αρτηριών. Οι οποίες, μέσα στη θλίψη τους πραγματοποιούν κοινωνικό έργο έναντι των υπολοίπων τυχερών που δεν χρειάζεται να θρηνήσουν (ακόμη), προειδοποιώντας τους για τα επικίνδυνα σημεία, με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν τα άπειρα εικονοστάσια στους δρόμους όλης της Ελλάδας.
Διαβάζω επίσης στα σχετικά αφιερώματα των εφημερίδων ότι μεταξύ των θυμάτων των τροχαίων που συμβαίνουν στη χώρα μας το μεγαλύτερο ποσοστό κατέχουν οι ηλικίες μεταξύ των δεκαοκτώ και είκοσι πέντε ετών. Και σκέφτομαι τι κάνει η κοινωνία μας γι' αυτό. Πώς ενημερώνει έναν νέο σε ηλικία και εμπειρία οδηγό για τους κινδύνους που ενέχονται στο όχημα που θα οδηγήσει.
Πηγαίνει στην αντιπροσωπεία, του δίνουν τα κλειδιά και έναν κουραστικό οδηγό χρήσης του αυτοκινήτου, κάθεται μπροστά στο τιμόνι, βάζει μπροστά τη μηχανή και φεύγει. Σε όσα αυτοκίνητα έχω αγοράσει, ποτέ μα ποτέ δεν μου έδωσαν ένα φυλλάδιο στο οποίο να εξηγεί ότι το όχημα που θα οδηγήσω ζυγίζει τουλάχιστον έναν τόνο, είναι κατασκευασμένο για να παρέχει ασφάλεια σε συγκρούσεις με ταχύτητα που δεν υπερβαίνει τα εξήντα χιλιόμετρα την ώρα, επί ακινήτου εμποδίου, χρειάζεται τόσα μέτρα για να ακινητοποιηθεί από τις τέσσερις δαγκανίτσες που έχει για φρένα και ότι ο αερόσακος κάνει περισσότερη ζημιά απ' ό,τι καλό αν δεν φοράω ζώνη ασφαλείας. Επίσης ότι, αν συγκρουστούν δύο αυτοκίνητα που κινούνται με εξήντα χιλιόμετρα την ώρα και τα δύο, η τελική πρόσκρουση είναι της τάξεως των εκατόν είκοσι χιλιομέτρων. Και δεν κατάλαβα ποτέ γιατί δεν παρέχονται φυλλάδια κατά την αγορά που να δείχνουν τις εικόνες των θυμάτων παλαιότερων τροχαίων, από το νεκροτομείο.
Ούτως ή άλλως, οι υποψήφιοι αγοραστές είναι ενήλικες οι οποίοι μάλιστα μπαίνουν συνεχώς στο you tube για να χαζέψουν τέτοια φρικαλέα θεάματα. Δεν γίνεται απλώς να μετράμε νούμερα στις εφημερίδες και να κλαίμε εκ των υστέρων ή να αδιαφορούμε γιατί απλούστατα αποκλείεται να συμβεί στο δικό μας παιδί. (Των άλλων ήταν άτυχα.) Δεν μπορώ να ζητήσω ευθύνες από τους νέους. Υπήρξα και εγώ είκοσι χρόνων και ξέρω ότι απλώς υπήρξα τυχερός. Οι νεαρές ηλικίες είναι ενθουσιώδεις, παρορμητικές και ανυπόμονες. Έτσι πρέπει να είναι. Άρα πρέπει οι μεγαλύτεροι να φροντίσουμε γι' αυτούς.
Μπορεί να τα γράφουν τα περιοδικά αυτοκινήτου ξανά και ξανά αυτά τα θέματα, αλλά είναι αλλιώς να παίρνει ο νέος μια ψυχρολουσία κατά την παραλαβή του καινούργιου του αυτοκινήτου. Ας βλέπουμε λουλούδια στους δρόμους μας μόνο την άνοιξη όταν ανθίζουν ούτως ή άλλως οι πικροδάφνες.

Αιτίες Οδικών Ατυχημάτων



1. Η μειωμένη ικανότητα οδήγησης, δηλαδή

  • Απειρία νέων οδηγών και συνδυασμό με την υπερεκτίμηση των οδηγικών τους δυνατοτήτων
  • Κούραση κατά την οδήγηση
  • Κατανάλωση αλκοολούχων ποτών πριν από την οδήγηση
  • Απόσπαση της προσοχής π.χ. για άναμμα τσιγάρου, για να χρησιμοποιήσει το κινητό τηλέφωνο, για να ακούσει ραδιόφωνο ή να λογομαχήσει με κάποιον συνεπιβάτη.


2. Η ριψοκίνδυνη συμπεριφορά, η οποία οφείλεται:

  • Σε απροσεξία σε συνδυασμό με την υποτίμηση του κινδύνου.
  • Σε άγνοια του γεγονότος ότι οδηγούμε ριψοκίνδυνα.
  • Στην τάση των νέων οδηγών να αναζητούν την περιπέτεια
  • Στην επιδεικτική και επιθετική συμπεριφορά που οι νέοι οδηγοί αναπτύσσουν μερικές φορές.
  • Στη χρήση οινοπνευματωδών ποτών ή ναρκωτικών ουσιών πριν και κατά την οδήγηση.
  • Στις παροτρύνσεις των συνεπιβατών προς τον οδηγό για ακραία οδήγηση για λόγους «μαγκιάς», «γκαζιών» ή «κόντρας».


3. Η παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.)

4. Η κατάσταση του οχήματος (τακτική ή έκτακτη συντήρηση)

5. Η κατάσταση των δρόμων και το περιβάλλον (ανάποδες κλίσεις, κακή ποιότητα οδοστρώματος, στενές λουρίδες κυκλοφορίας, ελλιπής σήμανση κτλ)

Πρόληψη Οδικών Ατυχημάτων




Καλός οδηγός είναι αυτός που φροντίζει πάντα:

  • Να διαθέτει και να έχει μαζί του όταν οδηγεί την άδεια οδήγησης και την άδεια κυκλοφορίας του οχήματός του.
  • Να αποφεύγει την υπερβολική ταχύτητα και τα αντικανονικά και επικίνδυνα προσπεράσματα.
  • Να μην παραβιάζει τις πινακίδες σήμανσης των δρόμων και να σέβεται την προτεραιότητα των άλλων οδηγών.
  • Να μην παραβιάζει το κόκκινο σήμα του φωτεινού σηματοδότη και τη διπλή διαχωριστική γραμμή και να μην κινείται στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.
  • Να φοράει τη ζώνη ασφαλείας ή το κράνος του και να αποφεύγει τη χρήση των αλκοολούχων ποτών πριν και κατά την οδήγηση.
  •  

Σωστός συνεπιβάτης είναι αυτούς που:

  • Φροντίζει πάντα να παίρνει από μόνος του μέτρα ασφαλείας, όπως να χρησιμοποιεί τη ζώνη ασφαλείας ή το κράνος.
  • Δεν ενθαρρύνει τη ριψοκίνδυνη συμπεριφορά του οδηγού
  • Αποτρέπει τον οδηγό του οχήματος από τη χρήση οινοπνευματωδών ποτών ή ναρκωτικών ουσιών.
  • Δεν κάνει ο ίδιος χρήση οινοπνευματωδών ποτών ή ναρκωτικών ουσιών, έτσι ώστε να μπορέσει σε περίπτωση ατυχήματος να αντιδράσει.


Ο καλός οδηγός είναι αυτός που όχι μόνο τηρεί τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αλλά και που μπορεί να προβλέπει να λάθη των άλλων και οδηγεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να αντιδράσει σε κάθε δύσκολη κατάσταση που μπορεί να προβλεφθεί.

ΠΗΓΗ:
http://users.sch.gr/cgeorgiad/
Από το περιοδικό GK Φεβρουαρίου 2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: