ΜΕΓΑΛΗ
ΤΡΙΤΗ
Την Μεγάλη Τρίτη γινόμαστε
κοινωνοί δύο παραβολών του Κυρίου. Της παραβολής των Μωρών Παρθένων και της
παραβολής των Ταλάντων.
Η
παραβολή των Μωρών Παρθένων
Σύμφωνα με την πρώτη, δέκα
παρθένες βγήκαν να υποδεχθούν τον Νυμφίο κάποιο βράδυ. Κρατούσαν και οι δέκα
από ένα λυχνάρι, όμως μόνο οι πέντε από αυτές είχαν φροντίσει να πάρουν και
επιπλέον λάδι, σε περίπτωση που τους χρειαστεί. Αυτές οι πέντε ήταν οι
σώφρονες, οι γνωστικές δηλαδή. Ο Νυμφίος άργησε όμως να έρθει και οι δέκα
παρθένες κοιμήθηκαν. Αργά την νύχτα, μια φωνή ακούστηκε να λέει: «Ιδού ο
Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός». Τότε αυτές ξύπνησαν και έτρεξαν για να
προϋπαντήσουν τον Νυμφίο. Στα λυχνάρια όμως το λάδι είχε καεί. Οι πέντε
γνωστικές παρθένες, έβαλαν το επιπλέον λάδι που είχαν προβλέψει να πάρουν μαζί
τους και πήγαν να Τον συναντήσουν. Οι υπόλοιπες πέντε όμως, οι Μωρές, οι
άμυαλες δηλαδή, έχασαν την ευκαιρία αφού τα λυχνάρια τους ήταν σβηστά. Έτσι
είναι, είπε ο Ιησούς, και η Βασιλεία των Ουρανών. Όποιος φροντίσει από πριν για
την ψυχή του θα εισέλθει στο Βασίλειο του Νυμφίου.
Η
παραβολή των Ταλάντων
Κάποτε ένας άρχοντας θα
πήγαινε ένα μακρινό ταξίδι. Πριν φύγει κάλεσε τους τρεις υπηρέτες του και τους
έδωσε μερικά Τάλαντα, χρήματα δηλαδή. Στον πρώτο υπηρέτη έδωσε πέντε τάλαντα.
Στον δεύτερο έδωσε δύο ενώ στον τρίτο έδωσε ένα τάλαντο. Όταν γύρισε από το
ταξίδι, κάλεσε ξανά τους υπηρέτες του και ζήτησε να του πουν τι είχαν κάνει με
τα χρήματα που τους είχε δώσει. Ο πρώτος μετά από σκληρή εργασία είχε καταφέρει
να διπλασιάσει το αρχικό ποσόν, και επέστρεψε στον κύριο του δέκα τάλαντα. Το
ίδιο είχε κάνει και ο δεύτερος και έτσι κατάφερε να επιστρέψει τέσσερα τάλαντα.
Ο τρίτος όλο το διάστημα της απουσίας του κυρίου του, δεν εργάστηκε καθόλου.
Και όχι μόνο αυτό αλλά ένιωθε και αδικημένος επειδή είχε πάρει μόνο ένα
τάλαντο. Έτσι επιστρέφοντας αυτό το τάλαντο κατηγόρησε τον άρχοντα, για την
αδικία που είχε υποστεί. Ο άρχοντας τότε πήρε αυτό το τάλαντο και το έδωσε στον
πρώτο μαζί με τα άλλα δέκα. Με την παραβολή αυτή, ο Ιησούς δίδαξε ότι οι άνθρωποι
πρέπει να καλλιεργούν τα χαρίσματα που τους δίνει ο Θεός, όχι μόνο για το δικό
τους καλό αλλά και για το καλό του συνόλου.
Ο
εσπερινός της Μεγάλης Τρίτης
Όλη την Μεγάλη Εβδομάδα,
στον εσπερινό της κάθε ημέρας διαβάζεται ο όρθρος της επομένης. Στον εσπερινό
της Μεγάλης Τρίτης κυριαρχεί το γεγονός της αλείψεως του Κυρίου δια μύρων υπό
πόρνης γυναικός και ακούγεται ένα από τα ωραιότερα τροπάρια της εκκλησιαστικής
υμνογραφίας. Το τροπάριο της Κασσιανής. Όπως λέει και το όνομα του, υμνογράφος
του τροπαρίου αυτού είναι η Κασσιανή. Μια μοναχή της Βυζαντινής εποχής,
προικισμένη με το χάρισμα να γράφει εκπληκτικούς στίχους.
Η Κασσιανή ήταν βυζαντινή
ποιήτρια που έζησε τον 9ο αιώνα μ.Χ. Επειδή δε, δεν την επέλεξε ως σύζυγό του ο
αυτοκράτωρ Θεόφιλος, έγινε μοναχή και αφιερώθηκε στη λατρεία του Θεού και την
ποίηση.
Το ιστορικό, όπως
περιγράφεται από τους βυζαντινούς χρονικογράφους Συμεών Μάγιστρο, Ιωάννη Ζωναρά
και Λέοντα Γραμματικό έχει ως εξής:
Η Ευφροσύνη, μητέρα του
αυτοκράτορα Θεόφιλου, ακολουθώντας την οικογενειακή παράδοση για την εκλογή
νύφης, προσκάλεσε το 820 μ.Χ. στην Αυλή τις ωραιότερες και επιφανέστερες κόρες
της αυτοκρατορίας. ∆ώδεκα «κάλλιστοι παρθέναι» ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση
και πήγαν στο Παλάτι. Η Ευφροσύνη, αφού τις δεξιώθηκε, διαμήνυσε στο Θεόφιλο να
προσέλθει και να δώσει το χρυσό μήλο σ' εκείνη που θα επέλεγε για σύζυγό του.
Ο νεαρός αυτοκράτωρ
θαμπώθηκε από την ομορφιά της Κασσιανής και θέλοντας να δοκιμάσει την ευφυΐα
της τη ρώτησε: «Ως άρα δια γυναικός ερρύη τα φαύλα» («Από τη γυναίκα ξεκινούν
τα κακά πράγματα», υπονοώντας την Εύα). Η Κασσιανή έδωσε δείγματα του πνεύματός
της, ανταπαντώντας «Αλλά και δια γυναικός πηγάζει τα κρείττω» («Και από τη
γυναίκα πηγάζουν τα καλύτερα, τα ευγενέστερα», υπονοώντας την Παναγία). Αυτό
ήταν! Ο αυτοκράτωρ, είτε γιατί η απάντηση του εφάνη προπετής, είτε γιατί η
ευφυΐα της γυναικός τον τρόμαξε, έδωσε το χρυσό μήλο στην ωραία, αλλά σεμνή
Θεοδώρα.
Το
Τροπάριο της Κασσιανής
Κύριε,
η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή,
την
σήν αισθομένη Θεότητα μυροφόρου αναλαβούσα τάξιν,
οδυρομένη
μύρα σοι προ του ενταφιασμού κομίζει.
Οίμοι!
λέγουσα, οτι νύξ μοι υπάρχει, οίστρος ακολασίας,
ζοφώδης
τε και ασέληνος έρως της αμαρτίας.
Δέξαι
μου τας πηγάς των δακρύων,
ο
νεφέλαις διεξάγων της θαλάσσης το ύδωρ,
κάμφθητί
μοι προς τους στεναγμούς της καρδίας,
ο
κλίνας τους ουρανούς τη αφάτω σου κενώσει.
Καταφιλήσω
τους αχράντους σου πόδας,
αποσμήξω
τούτους δε πάλιν τοις της κεφαλής μου βοστρύχοις,
ων
εν τω Παραδείσω Εύα το δειλινόν κρότον τοις ώσιν ηχηθείσα,
τω
φόβω εκρύβη.
Αμαρτιών
μου τα πλήθη
και
κριμάτων σου αβύσσους τις εξιχνιάσει,
ψυχοσώστα
Σωτήρ μου;
Μη
με την σήν δούλην παρίδης,
Ο
αμέτρητον έχων το έλεος.
Κύριε,
η γυναίκα που έπεσε σε πολλές αμαρτίες,
σαν
ένοιωσε τη θεότητά σου, γίνηκε μυροφόρα και σε άλειψε με μυρουδικά
πριν
από τον ενταφιασμό σου κι έλεγε οδυρόμενη:
Αλλοίμονο
σε μένα, γιατί μέσα μου είναι νύχτα κατασκότεινη και δίχως φεγγάρι,
η
μανία της ασωτείας κι ο έρωτας της αμαρτίας.
Δέξου
από μένα τις πηγές των δακρύων,
εσύ
που μεταλλάζεις με τα σύννεφα το νερό της θάλασσας.
Λύγισε
στ' αναστενάγματα της καρδιάς μου,
εσύ
που έγειρες τον ουρανό και κατέβηκες στη γης.
Θα
καταφιλήσω τα άχραντα ποδάρια σου,
και
θα τα σφουγγίσω πάλι με τα πλοκάμια της κεφαλής μου·
αυτά
τα ποδάρια, που σαν η Εύα κατά το δειλινό, τ' άκουσε να περπατάνε,
από
το φόβο της κρύφτηκε.
Των
αμαρτιών μου τα πλήθη
και
των κριμάτων σου την άβυσσο, ποιος μπορεί να τα εξιχνιάση,
ψυχοσώστη
Σωτήρα μου;
Μην
καταφρονέσης τη δούλη σου,
εσύ
που έχεις τ' αμέτρητο έλεος
(Μεταγραφή:
Φώτη Κόντογλου)
ΠΗΓΕΣ
http://www.matia.gr/7/72/7204/7204_1_6.html
http://www.sansimera.gr/archive/articles/show.php?id=87&sid=4&feat...
ΤΟ
ΤΡΟΠΑΡΙΟ ΤΗΣ ΚΑΣΣΙΑΝΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου