-->

Δευτέρα 9 Μαΐου 2011

Δύο δόκανα για 3 εκατομμύρια φορολογούμενους


ΟΣΟΙ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΜΙΚΡΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ ΜΕ ΤΑ ΙΣΧΥΟΝΤΑ ΓΙΑ ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΦΕΤΟΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΦΟΡΟ


ΔΙΠΛΗ παγίδα με τεκμήρια και αποδείξεις στήνει το υπουργείο Οικονομικών σε περίπου τρία εκατομμύρια φορολογούμενους οι οποίοι δηλώνουν εισοδήματα χαμηλότερα από το αφορολόγητο όριο της κλίμακας (12.000 ευρώ). 




Οι έχοντες πολύ χαμηλά πραγματικά εισοδήματα (της τάξεως των 7.000-8.000 ετησίως) κινδυνεύουν να πληρώσουν δεκάδες ή και εκατοντάδες ευρώ κυριολεκτικά από το... πουθενά, συνδράμοντας έτσι στο να επιτευχθεί ένας από τους πιο φιλόδοξους εισπρακτικούς στόχους της κυβέρνησης: να μαζευτούν από τα τεκμήρια περίπου 700 εκατ. ευρώ το 2011 και συνολικά 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι και το 2013. 

Αν οι φορολογούμενοι δεν υπολογίσουν σωστά το τεκμαρτό τους εισόδημα, και εξ αυτού του λόγου δεν προσκομίσουν το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων από αγορές, θα πληρώσουν φόρο παρά το γεγονός ότι το δηλωθέν εισόδημά τους είναι χαμηλότερο ακόμη και από το αφορολόγητο της φορολογικής κλίμακας. 

Με σχετική εγκύκλιο που κυκλοφόρησε λίγες ημέρες πριν αρχίσει η διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, το υπουργείο Οικονομικών ξεκαθάρισε ότι για τον υπολογισμό των αποδείξεων που απαιτούνται, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη όχι μόνο το πραγματικό αλλά και το τεκμαρτό εισόδημα. Αναφέρει η εγκύκλιος 1094 της 29ης Απριλίου: «Διευκρινίζεται ότι, σε κάθε περίπτωση που το δηλούμενο συνολικό εισόδημα του φορολογουμένου (πραγματικό ή τεκμαρτό) υπερβαίνει τις 6.000 ευρώ, ο φορολογούμενος οφείλει να έχει συγκεντρώσει το ελάχιστο ποσό των απαιτούμενων αποδείξεων αυτών των δαπανών, τις οποίες συνυποβάλλει με τη δήλωσή του σε κλειστό φάκελο στην αρμόδια ΔΟΥ. 

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; 

Οτι ο φορολογούμενος δεν πρέπει να υπολογίσει τον απαιτούμενο αριθμό των αποδείξεων αποκλειστικά με βάση το πραγματικό του εισόδημα. Θα πρέπει οπωσδήποτε να λάβει υπόψη και τα τεκμήρια. Η «ποινή» που μπορεί να προκύψει σε διαφορετική περίπτωση, φαίνεται στο ακόλουθο παράδειγμα: 

Νεαρός φορολογούμενος εισέπραξε 7.000 ευρώ το 2010 από μισθωτές υπηρεσίες. Με βάση αυτό το εισόδημα, οφείλει να προσκομίσει αποδείξεις αξίας 700 ευρώ. Φυσικά, δεν οφείλει φόρο καθώς το εισόδημά του είναι χαμηλότερο του αφορολόγητου. Ο φορολογούμενος διαμένει σε διαμέρισμα 70 τετραγωνικών και έχει στην κατοχή του ένα αυτοκίνητο 1.600 κυβικών για το οποίο πληρώνει 150 ευρώ τον μήνα προκειμένου να καλύψει τη δόση του δανείου. Το τεκμαρτό του εισόδημα διαμορφώνεται ως εξής: 

- Για το γενικό τεκμήριο: 3.500 ευρώ
- Για το σπίτι: 2.100 ευρώ
- Για το αυτοκίνητο: 4.200 ευρώ
- Για τις δόσεις του Ι.Χ.: 1.800 ευρώ 

Προκύπτει λοιπόν συνολικό τεκμαρτό εισόδημα της τάξεως των 11.600 ευρώ. Παρά το γεγονός ότι το τεκμαρτό εισόδημα είναι υψηλότερο από το πραγματικό (11.600 αντί για 7.000 ευρώ), ο φορολογούμενος δεν οφείλει φόρο εισοδήματος επειδή καλύπτεται από το αφορολόγητο της κλίμακας. Κινδυνεύει όμως να δώσει τον... οβολό του στο δημόσιο ταμείο εξαιτίας των αποδείξεων. 

Ο υπολογισμός των απαιτούμενων αποδείξεων πρέπει να γίνει με βάση το μεγαλύτερο εισόδημα. Για το πραγματικό εισόδημα, απαιτούνται 700 ευρώ αποδείξεις. Για το τεκμαρτό όμως (που είναι και το μεγαλύτερο) απαιτούνται 1.160 ευρώ αποδείξεων. Αν ο φορολογούμενος προσκομίσει αποδείξεις με βάση το πραγματικό του εισόδημα, θα πληρώσει 46 ευρώ φόρο από το πουθενά. Ο ορισμός τού «να βγάλουμε από τη μύγα...ξίγκι». 

Ο σχεδιασμός τους 

Τα τεκμήρια είναι σχεδιασμένα με τέτοιον τρόπο για να αποτρέπουν ή να τιμωρούν την εμφάνιση πολύ χαμηλών εισοδημάτων στις φορολογικές δηλώσεις. Η εμπειρία από τη μέχρι τώρα εφαρμογή τους δείχνει ότι με τα τεκμήρια συλλαμβάνονται κυρίως φτωχοί και όχι φοροφυγάδες. Και από φτωχούς, άλλο τίποτα στην Ελλάδα. Από τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών προκύπτει ότι περίπου τρία εκατομμύρια Ελληνες δηλώνουν εισόδημα χαμηλότερο από το αφορολόγητο όριο της κλίμακας: 

 

* Περίπου 1,9 εκατ. είναι εργένηδες.
* 510 χιλιάδες φορολογούμενοι είναι παντρεμένοι χωρίς παιδιά.
* 430 χιλιάδες έχουν ένα ή δύο παιδιά. 

Είναι όλοι αυτοί φοροφυγάδες; Την απάντηση δίνουν τα ίδια τα στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών: 

* Οι συνήθεις ύποπτοι για φοροδιαφυγή ελεύθεροι επαγγελματίες που δηλώνουν εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ είναι περίπου 240.000.
* Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι που δηλώνουν εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ είναι 2,3 εκατομμύρια. 

Από αυτό και μόνο προκύπτει ότι κινδυνεύουν να την πληρώσουν 10 (πώς να φοροδιαφύγει ο μισθωτός ή ο συνταξιούχος;) για να συλληφθεί ο ένας φοροφυγάς. 

Η εμπειρία του παρελθόντος έχει δείξει ότι ακόμη και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, που εμφανίζουν χαμηλό εισόδημα, τελικώς καταφέρνουν να γλιτώσουν από τα τεκμήρια εκμεταλλευόμενοι τα σχετικά «παράθυρα» της νομοθεσίας: 

* Επικαλούνται ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών για να καλύψουν την όποια διαφορά ανάμεσα στο πραγματικό και στο τεκμαρτό εισόδημα.
* Κάνουν χρήση υπεραξιών που έχουν συσσωρεύσει στο παρελθόν από την πώληση περιουσιακών στοιχείων (κυρίως μετοχών, ακινήτων κ.λπ.).
* Στο παρελθόν δεν έλειψαν και φαινόμενα φοροφυγάδων που επικαλέστηκαν κέρδη από λαχεία ή και δελτία του ΠΡΟ-ΠΟ για να γλιτώσουν από τα τεκμήρια.

Πηγή:
http://www.enet.gr/?i=portofoli.el.article&id=273431

Γιατί είναι πιο επικίνδυνα φέτος τα τεκμήρια

Τα φετινά τεκμήρια είναι σαφώς πιο επικίνδυνα για τους φορολογούμενους συγκριτικά με οποιαδήποτε άλλη χρονιά. 

 


Και αυτό γιατί:

* Δεν υπάρχει καμία απαλλαγή για το τεκμήριο των ακινήτων όπως ίσχυε στο παρελθόν. Μέχρι και πέρυσι, υπολογιζόταν τεκμήριο για την κύρια κατοικία μόνο αν η επιφάνειά της υπερέβαινε τα 200 τ.μ. Για τις εξοχικές κατοικίες, το τεκμήριο υπολογιζόταν μόνο για επιφάνεια άνω των 150 τετραγωνικών μέτρων. 
* Δεν υπάρχει καμία απαλλαγή για το τεκμήριο των αυτοκίνητων, το οποίο υπολογίζεται ανεξαρτήτως κυβισμού και ηλικίας. Μέχρι και πέρυσι, υπήρχε απαλλαγή για τα Ι.Χ. με εργοστασιακή αξία χαμηλότερη των 50.000 ευρώ, κάτι που ουσιαστικά έβγαζε εκτός σχεδόν όλα τα Ι.Χ.
* Προστέθηκαν ως νέο τεκμήριο, τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, ενώ διατηρήθηκαν και ενισχύθηκαν τα τεκμήρια για τις πισίνες και τα σκάφη αναψυχής.
* Η αποπληρωμή των στεγαστικών δανείων εμπίπτει πλέον στις διατάξεις του πόθεν έσχες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δικαιολογήσουμε, με βάση τα πραγματικά μας εισοδήματα, πού βρήκαμε τα χρήματα για να αποπληρώσουμε όχι μόνο τους τόκους -όπως συνέβαινε μέχρι και πέρυσι- αλλά και τα χρεολύσια. 

Υπ' αυτές τις συνθήκες, οι φορολογούμενοι πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα τα ακόλουθα: 

* Ανεξάρτητα από το ύψος του εισοδήματός τους, πρέπει να υπολογίσουν σωστά το ύψος του τεκμαρτού τους εισοδήματος. Να προσθέσουν δηλαδή τα τεκμήρια για τα αυτοκίνητα, τα ακίνητα, τα δάνεια, τις αγορές περιουσιακών στοιχείων κ.λπ.
* Αν το τεκμαρτό εισόδημα υπερβαίνει το πραγματικό, πρέπει να επιδιώξουν να καλύψουν τη διαφορά χρησιμοποιώντας ένα από τα όπλα που υπάρχουν για την καταπολέμηση των τεκμηρίων. Το κυριότερο είναι η ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών.
* Οι αποδείξεις δαπανών (σουπερμάρκετ κ.λπ.) δεν αποτελούν τεκμήριο. Αρα στη φορολογική μας δήλωση βάζουμε όσο το δυνατόν περισσότερες αποδείξεις, όχι μόνο για να εξασφαλίσουμε το αφορολόγητο της κλίμακας (12.000 ευρώ) αλλά και για να επιτύχουμε φορολογική έκπτωση. Το μέγιστο όριο έχει τεθεί στις 15.000 ευρώ για τον εργένη και στις 30.000 ευρώ για τον παντρεμένο.


Πηγή:
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=08/05/2011&id=273432


Ασπίδα η ανάλωση κεφαλαίου


Οσοι κινδυνεύουν να πέσουν στην παγίδα των τεκμηρίων έχουν ένα πολύ καλό όπλο στη διάθεσή τους προκειμένου να την αποφύγουν: την ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών.

Η φορολογική νομοθεσία δίνει το δικαίωμα στον φορολογούμενο να επικαλείται εισοδήματα προτέρων ετών προκειμένου να καλύψει τα τεκμήρια της προηγούμενης χρονιάς. Βέβαια, η σωστή χρήση του συγκεκριμένου «όπλου» προϋποθέσει δύο πράγματα:

* Οτι ο φορολογούμενος θα μπορέσει να υπολογίσει σωστά τα τεκμήρια της φετινής χρονιάς.
* Οτι θα καταφέρει να υπολογίσει πόσα εισοδήματα περιέχει ο «κουμπαράς» με τα κεφάλαια των προηγούμενων ετών.

Και οι δύο αυτοί υπολογισμοί δεν είναι διόλου εύκολοι, καθώς οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να εντρυφήσουν στις λεπτομέρειες της φορολογικής νομοθεσίας. Ιδού ορισμένες από αυτές:

* Πώς γεμίζει ο κουμπαράς για την καταπολέμηση των τεκμηρίων;

Προσθέτουμε:
- Τα πραγματικά μας εισοδήματα από όλες τις πηγές (μισθούς, συντάξεις, ενοίκια κ.λπ.).
- Τα πραγματικά εισοδήματα που έχουν απαλλαγεί από τον φόρο ή έχουν ήδη φορολογηθεί στην πηγή τους (π.χ. μερίσματα από μετοχικούς τίτλους, τόκοι καταθέσεων κ.λπ.).
- Χρηματικά ποσά που προέρχονται από τη διάθεση περιουσιακών στοιχείων (π.χ. πώληση αυτοκινήτων, ακινήτων κ.λπ.).
- Ποσά από εισαγωγή συναλλάγματος.
- Τραπεζικά δάνεια που έχουν εκταμιευτεί.
- Δωρεές ή γονικές παροχές χρηματικών ποσών.

Ο χρόνος απόκτησης αυτών των ποσών δεν παίζει ρόλο. Μπορούμε να πάμε όσο πίσω θέλουμε στον χρόνο. Αρκεί, μέσα από τις φορολογικές μας δηλώσεις να μπορούμε να αποδείξουμε ότι έχουμε δηλώσει τα συγκεκριμένα εισοδήματα.

* Και πώς αδειάζει ο κουμπαράς; 

- Για τα έτη μέχρι και το 2007, αφαιρούμε όλα τα τεκμήρια που ίσχυαν στις συγκεκριμένες χρονιές (π.χ. αυτοκίνητα ανεξαρτήτως κυβισμού, σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτως μήκους κ.λπ.). Δεν αφαιρούμε τη χρήση κύριας κατοικίας εφόσον η επιφάνειά της δεν υπερβαίνει τα 200 τ.μ. και τη χρήση εξοχικής κατοικίας εφόσον η επιφάνειά της δεν υπερβαίνει τα 150 τ.μ.
- Για τα έτη 2008 και το 2009, αφαιρούμε τα τεκμήρια των αυτοκινήτων μόνο υπό την προϋπόθεση ότι η εργοστασιακή τους αξία είναι υψηλότερη των 50.000 ευρώ. Επίσης, τα σκάφη αναψυχής αφαιρούνται μόνο αν υπερβαίνουν τα 10 μέτρα. Το τεκμήριο της κύριας κατοικίας αφαιρείται αν η επιφάνειά της υπερβαίνει τα 200 τ.μ. και το τεκμήριο της εξοχικής κατοικίας αφαιρείται αν η επιφάνειά της υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα. Λόγω αυτών των ρυθμίσεων που έχει κάνει το υπουργείο Οικονομικών, είναι προφανές ότι για τις χρονιές 2008 και 2009 ο «κουμπαράς» γεμίζει γρηγορότερα καθώς είναι πολύ λιγότερα τα τεκμήρια που αφαιρούνται από τα συνολικά εισοδήματα.

Υστερα από αυτές τις προσθαφαιρέσεις, προκύπτει ένα ποσό ανά έτος. Το ποσό αυτό μπαίνει στον «κουμπαρά» προκειμένου να το επικαλεστούμε όποτε μας χρειαστεί.




Δεν υπάρχουν σχόλια: