-->

Παρασκευή 19 Ιουνίου 2009

H προσπάθεια των νέων σημαντικότατη παράμετρος αυτοανακάλυψης και επιτυχίας.


Έλαβα το παρακάτω ενδιαφέρον κείμενο από ένα πολύ αγαπητό φίλο, τον κ. Στέλιο Μπακούλα, με πολύ μεγάλη πείρα σε θέματα εκπαίδευσης, αφού από τα χέρια του έχουν περάσει εκατοντάδες μαθητές-υποψήφιοι όλων των βαθμίδων καθώς και μαθητές που είχαν ανάγκη φροντιστηριακής υποστήριξης. Σας το συνιστώ ιδιαίτερα και σας καλώ να το διαβάσετε με μεγάλη προσοχή.


Και μια παρατήρηση. Οι δύο επικεφαλίδες του παρακάτω κειμένου έχουν τεθεί από εμένα χάριν της διευκόλυνσης της ανάγνωσης.


H προσπάθεια των νέων σημαντικότατη παράμετρος αυτοανακάλυψης και επιτυχίας.


Προσπάθεια για την επιτυχία


Με τις Πανελλήνιες εξετάσεις 2009 εισάγονται περίπου 89.000 σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Όμως από όλους τους φοιτητές ένα σημαντικό ποσοστό δεν παίρνει πτυχίο. Αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους που έχουν να κάνουν με την ποιότητα, τη δομή της εκπαίδευσης κ.λ.π.


Ο πιο σημαντικός απ’ αυτούς είναι η προσπάθεια που πρέπει να κάνει ο κάθε φοιτητής και ο όλος προγραμματισμός του.


Η σημασία όμως της προσπάθειας και η διάρκειά της καλλιεργείται και αφομοιώνεται ως τρόπος ζωής από τα προηγούμενα μαθητικά χρόνια, με καθοριστική επίδραση των δασκάλων και των γονιών του.


Στα μαθητικά λοιπόν χρόνια ο μέτριος μαθητής υφίσταται μια σισύφεια δοκιμασία: με τη συνεχή καθοδήγηση «φωτίζεται», πείθεται και αρχίζει να υλοποιεί ένα πρόγραμμα Γνώσης, Σκέψης και Προσπάθειας πράγμα που τον κάνει και αισθάνεται πολύ ικανοποιημένος.


Όμως στο σχολείο παρακολουθεί μαθήματα για λιγότερο από 160 ημέρες το χρόνο. Και, το οδυνηρότερο είναι ότι «μολύνεται» όλο το χρόνο από απαράδεκτα έργα στην Τ.V. και από διάφορα παιχνίδια στον Η/Υ, απ’ τα οποία παίρνει μηνύματα για ελάχιστη προσπάθεια, για εύκολο κέρδος, για επιθετική συμπεριφορά από πρωταγωνιστές αντιαισθητικούς, αντιφατικούς, εχθρούς του στοχασμού και της ποιότητας με αποτέλεσμα να ταλαντεύεται ανάμεσα στη σοβαρότητα και την ανοησία.


Έτσι κάτω από μη κανονικές συνθήκες προόδου, πετυχαίνει αυτοπραγμάτωση, βελτιώνει τα προσωπικά του ρεκόρ μελέτης και προσπάθειας, αλλά πολύ εύκολα χάνει το πρόγραμμά του, την αυτοπειθαρχία του και ακολουθεί τον απλό βιολογικό νόμο της άνεσης, του βολέματος, της πλήρους απειθαρχίας .


Ενώ είναι γνωστές πλέον οι μέθοδοι παιδαγωγικής προσέγγισης και διδακτικής που μπορούν να κάνουν το μαθητή να πετύχει τη μεγάλη στροφή προς το στοχασμό και την προσπάθεια, πράγμα που κατά βάθος το επιθυμεί, η εφαρμογή τους γίνεται φοβερά δύσκολη.


Η αντιπαράθεση προσπάθειας – αράγματος γέρνει εύκολα υπέρ του δευτέρου με καταστρεπτικά αποτελέσματα για τον μαθητή.


Απευθυνόμαστε στους ίδιους τους μαθητές και τους καλούμε να οργανώσουν ένα κίνημα διαρκούς προσπάθειας και αυτοβελτίωσης, ένα κίνημα σοβαρής εφηβικής φιλοσοφίας, γνώσης, σκέψης προβληματισμού με την παράλληλη προσωπική άθληση, απ΄ όπου μπορούν να αντλούν τεράστια ενέργεια με σημαντικότατα αποτελέσματα για την ύπαρξή τους, για τη ζωή τους.


Υπάρχουν πολλοί τρόποι να μετατρέπουν τις φοβερές δυνατότητές που έχουν, σε ικανότητες.


Η καθοριστική συνιστώσα σ΄ αυτή τη λεπτή και ουσιαστική μετάβαση είναι η ποιότητα και η ποσότητα της προσπάθειας. (Αναφερόμαστε κυρίως στους μαθητές που δεν αποδίδουν ακόμη ικανοποιητικά).


Κάποια βιβλία Ιστορίας ή Φυσικής ή Μαθηματικών ή Αγγλικών ή κατάλληλα DVD, κυρίως στις καλοκαιρινές διακοπές και το διαρκές μπόλιασμα από ανθρώπους του βιβλίου μπορούν να προκαλέσουν το μεγάλο detour προς τη Γνώση. Δεν μαθαίνονται όμως τα γράμματα με λίγη προσπάθεια, δεν μαθαίνονται οι μαθηματικές έννοιες με 5 – 10 ασκήσεις. Απαιτείται προπόνηση με πολλές ασκήσεις, με πολύ επανάληψη, με πολύ καλή δομή εκπαίδευσης και με έμπειρους καθηγητές. Και κάτι ακόμη. Θα πρέπει ο μαθητής να ζητάει από τον δάσκαλό του τους 2 διαφορετικούς βαθμούς του: 1) το βαθμό γνώσης και ενθάρρυνσης που παίρνει στον έλεγχο και 2) το βαθμό πραγματικής γνώσης που κατέχει σε σχέση με τη γνώση που πρέπει να έχει για να οδηγηθεί στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Και μάλιστα αυτό πρέπει να γίνει έγκαιρα και όχι στη Γ Λυκείου, γιατί είναι πλέον αργά και η παγίδα θα είναι μόνιμη και χωρίς αναστροφή.


Γνώση και Αθλητισμός


Όλοι οι μαθητές μπορούν να βελτιωθούν, να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις του σχολείου και να έχουν θεαματικά αποτελέσματα σε κάποιο τομέα, σε κάτι που αρέσει στον καθένα. Με στήριγμα και εφαλτήριο αυτό στο οποίο φαίνεται να έχει κάποια κλίση ή ταλέντο, μπορεί να προχωρήσει και να εμφανίσει μεγάλη πρόοδο


Όσοι μαθητές ασχολούνται με τη μελέτη έχουν ανακαλύψει τη μεγάλη χαρά του στοχασμού, της σκέψης. Όσοι ασχολούνται με το διάβασμα και με τον αθλητισμό, έχοντας πλήρες πρόγραμμα, μαθαίνουν πολύ καλά τι σημαίνει κούραση, υπέρβαση. Επίσης, ο χορός, η μουσική, η ζωγραφική, η γνώση Η/Υ είναι σημαντικότατες πηγές ψυχικής ενέργειας, με την προϋπόθεση ν α μην παραμελούνται τα κύρια μαθήματα του σχολείου (Μαθηματικά, Φυσική, Έκθεση, Ιστορία, Γλώσσα).


Μέσα στις τρεις τάξεις Γυμνασίου πρέπει να «συντελείται» η υπέρβαση και η βελτίωση όλων των μαθητών με την ουσιαστική βοήθεια του σχολείου, του ψυχολόγου, των γονιών, και οποιουδήποτε μέσου θετικού επηρεασμού.


Με την αποφοίτηση τους από το Γυμνάσιο πρέπει να έχουν γνωρίσει καλά τη μεγάλη αξία της σοβαρής σκέψης και γνώσης, τη μεγάλη αξία της προσπάθειας και τη δυναμική της σκληρής εκγύμνασης. Όπως είναι γνωστό, με τις αθλοπαιδιές εξασφαλίζουν σχετικά εύκολα την πολυπόθητη αναγνώριση και το θετικό «ετεροπροσδιορισμό» μέσα στην ομάδα. Όμως για τις θετικές επιστήμες, μαθηματικά, φυσική κλπ. η γνωστική διαδικασία είναι πολύ πιο δύσκολη.


Η αρχική διαφορετική γνωστική προσέγγιση των εννοιών με πολύ υπομονή και πολλά παραδείγματα οδηγεί τους μαθητές στη διαφορική εμπέδωση των εννοιών, στην τελική αγάπη του αντικειμένου και στις υψηλές επιδόσεις μέσα από σκληρή και συνεχή προσπάθεια.


Στις αλλαγές που επίκεινται για το Γυμνάσιο, ίσως πρέπει να προβλέπεται, η προετοιμασία πολλών και διαφόρων θεμάτων από ομάδες μαθητών και η παρουσίασή τους στην τάξη. Έτσι θα γίνει ίσως και η αυτοανακάλυψη των ενδιαφερόντων του ίδιου του μαθητή, η κλίση του και ίσως να αναπτυχθεί το ενδιαφέρον του για τη γνώση γενικότερα.


Μπορούν και πρέπει άμεσα οι μαθητές -κυρίως του Γυμνασίου- να ενεργοποιήσουν στο μέγιστο βαθμό τα νευρικά κύτταρα του εγκεφάλου τους και να αναζητήσουν τα όρια της σωματικής τους αντοχής, με προσπάθεια και με διάφορους τρόπους, εξασφαλίζοντας έτσι τεράστια δυναμική για την πρόοδο τους.


Η ανοχή μας απέναντι τους όταν προσπαθούν λίγο, οδηγεί στη μη εκμετάλλευση όλων των δυνατοτήτων τους, τα παγιδεύει καθοριστικά, διότι τα γνωστικά εφόδια που παίρνουν σ΄ αυτή την ηλικία προδιαγράφουν εν πολλοίς το μέλλον τους.


Η βαθμιαία παρέμβασή μας στο πρόγραμμά τους και στο «ανέβασμα» τους στη Σκέψη, Γνώση και Άθληση αποτελούν υποχρέωση μας και μονόδρομο για τη δυνητική τους αυτοπραγμάτωση και για την τύχη τους. Μόνο η ελεγχόμενη εφαρμογή ενός τέτοιου εκπαιδευτικού μοντέλου σε εθνικό επίπεδο θα μας οδηγούσε στην πολυπόθητη σύγκλιση με τις άλλες χώρες.


«Κανένας μαθητής Γυμνασίου με βαθμό κάτω από 10» θα μπορούσε να είναι το πιο ελπιδοφόρο εθνικό σύνθημα για την επέτειο των 30 χρόνων από τη συμφωνία ένταξής της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.


Σύνθημα ιστορικά αντάξιο του έθνους μας, του πολιτισμού μας, προοδευτικό και σύγχρονο με τις ανάγκες της εποχής μας και του μέλλοντος και ταυτόχρονα απαραίτητο για τη μεγάλη υπέρβαση όλων των νέων.


Δραστήριοι, έξυπνοι, ενεργοί πολίτες, μορφωμένοι, γυμνασμένοι, ακούραστοι, δηλαδή λαμπροί νέοι με αισιοδοξία και δύναμη, έτοιμοι να υλοποιήσουν όλα τα όνειρα τους. Με θετική διάθεση και αγωνιστικότητα απέναντι στα προβλήματα της εποχής μας, με καλούς, μορφωμένους και ηθικούς δασκάλους, ώστε να πετύχουν τη μέγιστη αυτοανακάλυψη τους σε όλους τους τομείς.


Έτσι θα περιοριζόταν η χρήση ναρκωτικών ουσιών, διότι θα είχαν περίσσευμα ψυχικής ενέργειας. Θα είχαμε σαφώς λιγότερα τροχαία, γιατί θα είχαν αυτοπειθαρχία, σύνεση και υπομονή.


Με την αυστηρή τους Σκέψη και στέρεα Γνώση, με πτυχίο μέσα από πολύ καλή προσπάθεια - σε τομείς ενέργειας , περιβάλλοντος, γεωπονίας, και σύγχρονων αναγκών θα ήταν έτοιμοι να συναγωνιστούν και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο!


Μπακούλας Ν. Στέλιος
Μαθηματικός
Τηλ: 2106011814 – 2106004696

Email:bakoulas@otenet.gr
http://www.bakoula.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: