Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το μόνο ανοικτό ζήτημα που έχει μείνει, πριν αρχίσει η μαζική αποκρατικοποίηση (ξεπούλημα, κατά πολλούς, με τις σημερινές εξευτελιστικές κεφαλαιοποιήσεις των ελληνικών τραπεζών…) είναι η πολιτική διαχείριση και το timing των επόμενων κινήσεων. Το επικρατέστερο σενάριο είναι να εξελιχθεί σε δύο φάσεις η κυβερνητική παρέμβαση για την εκποίηση τραπεζικών συμμετοχών του Δημοσίου:
* Μέχρι τις αυτοδιοικητικές εκλογές, θα «παγώσει» η διαδικασία των αποφάσεων για την τύχη των κρατικών συμμετοχών, με το πρόσχημα, ότι προέχει στην παρούσα φάση η εξυγίανση της Αγροτικής. Έτσι, αναμένεται να ανακοινωθεί, ίσως και πριν το τέλος Σεπτεμβρίου, μια μεγάλη κεφαλαιακή ενίσχυση της ΑΤΕ από το Δημόσιο (πάνω από 1 δις. ευρώ, με έκδοση νέων μετοχών και μετατροπή των προνομιούχων σε κοινές), συνοδευόμενη από το απαραίτητο πρόγραμμα εξυγίανσης, το οποίο θα πρέπει να εγκριθεί από την Κομισιόν. Αυτή η διαδικασία αναμένεται να «ροκανίσει» το χρόνο μέχρι τις τοπικές εκλογές του Νοεμβρίου, ώστε να μη βρεθεί η κυβέρνηση στη δυσάρεστη θέση να ανακοινώνει αντιδημοφιλείς αποφάσεις, ασύμβατες με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις, στην τελική ευθεία για τις κάλπες.
* Αμέσως μετά τις εκλογές, θα ανοίξει ο δρόμος για την ανακοίνωση του σχεδίου πώλησης της ΑΤΕ και του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, με διεθνή διαγωνισμό. Πιθανό είναι, μάλιστα, να «αποκοπούν» οι εμπορικές τραπεζικές δραστηριότητες του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων από τον μοναδικό αμιγώς κρατικό τραπεζικό οργανισμό της χώρας, ώστε να βγουν και αυτές «στο σφυρί». Στο Δημόσιο θα παραμείνει μόνο το σκέλος των δραστηριοτήτων του ΤΠΔ, που σχετίζεται με τη χρηματοδότηση της τοπικής αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με αυτό το σχέδιο.
Το Ταμείο, πάντως, στην τελευταία αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας και, ειδικότερα, στο κεφάλαιο που αφιερώνει στην παρουσίαση της κατάστασης του χρηματοπιστωτικού συστήματος, καθιστά αρκετά σαφή την «προτίμησή» του στην έξοδο του Δημοσίου από το πιστωτικό σύστημα, με τη διατήρηση μόνο της έμμεσης συμμετοχής στην Εθνική Τράπεζα, η οποία δεν φαίνεται να «ενοχλεί» τους τεχνοκράτες του ΔΝΤ.
Ειδικότερα, στην έκθεση τονίζεται, όχι ασφαλώς για να… επαινεθεί, ο έλεγχος «σημαντικού ποσοστού του τραπεζικού τομέα στην Ελλάδα από την κυβέρνηση». Επισημαίνεται, ότι χωρίς να υπολογίζεται το μερίδιο της Εθνικής Τράπεζας και του ΤΠΔ ή της Τράπεζας Αττικής στην αγορά, οι δύο μεγαλύτερες τράπεζες υπό δημόσιο έλεγχο (ΑΤΕ και Τ.Τ.) συγκεντρώνουν μερίδιο αγοράς που ξεπερνά το 11%.
Το Ταμείο αποφεύγει να αναφερθεί στο Τ.Τ., το «διαμάντι» των κρατικών τραπεζικών συμμετοχών, αλλά επισημαίνει χωρίς πολλές περιστροφές τα προβλήματα που δημιουργεί η παρουσία του Δημοσίου στην ΑΤΕ και το ΤΠΔ:
* Για την ΑΤΕ αναφέρει, ότι έχει μακρά ιστορία χορήγησης δανείων που δεν εξοφλούνται, με αποτέλεσμα να χρειάζεται συνεχείς κεφαλαιακές ενισχύσεις από το Δημόσιο. Σήμερα βρίσκεται πάλι, όπως επισημαίνεται στην έκθεση, στη θέση όπου χρειάζεται νέα «ένεση» κεφαλαίων από το κράτος, ενώ ήταν η μοναδική ελληνική τράπεζα που απέτυχε στο «δύσκολο» σενάριο των πρόσφατων τεστ αντοχής των ευρωπαϊκών αρχών.
* Για το ΤΠΔ, το Ταμείο σημειώνει ότι δεν έχει επαρκή εσωτερικά συστήματα ελέγχου, ότι ανταγωνίζεται τις εμπορικές τράπεζες στη συλλογή καταθέσεων και, επειδή δεν έχει πρόσβαση στη διατραπεζική αγορά ή στην ΕΚΤ, συμβάλλει στη διατήρηση υψηλών επιτοκίων καταθέσεων στην αγορά. Η λειτουργία του ΤΠΔ εκτιμάται από το Ταμείο, ότι δημιουργεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό, αν και όχι σοβαρές, λόγω του μικρού του μεγέθους –σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να υπογραμμισθεί, ότι οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ όλως τυχαίως συμπίπτουν με το περιεχόμενο σχετικής αναφοράς κατά του ΤΠΔ, που έχει υποβληθεί στην Κομισιόν από ελληνική ιδιωτική τράπεζα…
Το Ταμείο τονίζει ότι η εφαρμογή μιας συνεκτικής στρατηγικής για τις κρατικές τράπεζες πρέπει να είναι βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης τους επόμενους μήνες. Σε πρώτη φάση θα πρέπει να εγκριθεί σχέδιο εξυγίανσης της ΑΤΕ, ενώ αμέσως μετά την ολοκλήρωση του έργου των συμβούλων θα πρέπει να καταρτίσει η κυβέρνηση «ένα πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, που θα περιλαμβάνει όλα τα κρατικά συμφέροντα σε τραπεζικές δραστηριότητες». Το πρόγραμμα αυτό, τονίζεται «μπορεί να περιλαμβάνει πιθανή πώληση μεγάλου μέρους των κρατικών συμφερόντων σε τραπεζικά ιδρύματα, με ανοικτή και διαφανή διαδικασία, ευθυγραμμισμένη με τους εθνικούς και κοινοτικούς κανόνες, στην οποία οι εγχώριοι και διεθνείς επενδυτές θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν».
Μάλιστα, το Ταμείο δεν αφήνει πολλά χρονικά περιθώρια στην κυβέρνηση, τονίζοντας ότι η έγκριση (από την τρόικα) του προγράμματος αναδιάρθρωσης των κρατικών συμμετοχών στο τραπεζικό σύστημα θα πρέπει να δοθεί πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία σύνταξης της δεύτερης κατά σειρά έκθεσης αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας, από το αποτέλεσμα της οποίας θα εξαρτηθεί η εκταμίευση της τρίτης δόσης του δανείου. Με απλούστερα λόγια, το μήνυμα είναι: «πείτε “ναι” στην πώληση τραπεζικών συμμετοχών, αλλιώς τίθεται σε κίνδυνο η επόμενη δόση του δανείου». Αυτό τον… πειθαναγκασμό από την τρόικα θα επικαλεσθεί και η κυβέρνηση, για να δικαιολογήσει την πολιτική στροφή της από τον «ισχυρό δημόσιο πυλώνα» στην εκποίηση των συμμετοχών του Δημοσίου σε τράπεζες.
ΠΗΓΗ:
http://www.banksnews.gr/portal/home-page/124-top-story/1139-2010-09-15-22-19-38
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου