Τρίτη, 9 Μαρτίου 2010

Τα βιοκαύσιμα χάθηκαν στη μετάφραση



Τα βιοκαύσιμα δεν αποτελούν προτεραιότητα στην ατζέντα της κυβέρνησης, ενώ δεν έχουν ακόμα καν ενταχθεί στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως υπαγορεύει η ΕΕ.

Πράσινη ανάπτυξη... αλλά ξέχασαν τα βιοκαύσιμα... Αυτό υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς των βιοκαυσίμων, οι οποίοι αντιτείνουν τα παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου οι εναλλακτικές μορφές καυσίμων έχουν μπει για τα καλά στις τοπικές αγορές, σύμφωνα και με ευρωπαϊκή οδηγία.

Την ώρα που οι κυβερνήσεις των άλλων ευρωπαϊκών χωρών αγωνίζονται να εναρμονίσουν τη νομοθεσία τους με την ΕΕ, τηρώντας την ευρωπαϊκή οδηγία, λένε επιχειρηματίες του κλάδου, η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται να μη συμπεριλαμβάνει τα βιοκαύσιμα στην «Πράσινη Ανάπτυξη», παρά μόνο την παραγωγή του 20% της ενέργειας από άλλες ανανεώσιμες πηγές έως το 2020.

Υπολειτουργούν
Τα βιοκαύσιμα δεν αποτελούν προτεραιότητα στην ατζέντα της κυβέρνησης, ενώ δεν έχουν ακόμα καν ενταχθεί στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως υπαγορεύει η ΕΕ. Τη στιγμή δε, που η προβλεπόμενη κατανομή παραγωγής βιοκαυσίμων τα προηγούμενα χρόνια δεν πραγματοποιήθηκε εντός ενδεδειγμένου ευρωπαϊκού χρονοδιαγράμματος, με αποτέλεσμα τη δυσκολία απορρόφησης επαρκούς ποσότητας στην αγορά, κάποιες επιχειρήσεις του κλάδου διαγκωνίζονται και μονάδες παραγωγής υπολειτουργούν.

Τα βιοκαύσιμα χάθηκαν στη μετάφραση

Αποτέλεσμα της αμέλειας, των παραλείψεων και των καθυστερήσεων εκ μέρους της ελληνικής κυβερνητικής πολιτικής είναι να παραμένει η Ελλάδα σε χαμηλά επίπεδα στην ευρωπαϊκή κατάταξη απορρόφησης βιοκαυσίμων και να μη συμβαδίζει με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Τα βιοκαύσιμα, όπως ορίζονται στην ευρωπαϊκή οδηγία, είναι υγρά ή αέρια καύσιμα για τις μεταφορές, που παράγονται από βιομάζα, η οποία αποτελεί ανανεώσιμη πηγή ενέργειας. Επιπλέον αποτελούν τη μοναδική μορφή ΑΠΕ που μπορεί να αναμειχθεί ή να αντικαταστήσει πλήρως το πετρέλαιο κίνησης και τη βενζίνη, χωρίς να χρειάζεται μετατροπή των κινητήρων του υπάρχοντος στόλου μεταφοράς.

Δεδομένου του ότι η ΕΕ αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, εισάγοντας αναγκαστικά το 82% των καυσίμων που καταναλώνει, ότι οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για το 23% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως και ότι ο αριθμός των οχημάτων αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς, επομένως και η ρύπανση του περιβάλλοντος από αυτά, η παραγωγή βιοκαυσίμων έχει ιδιαίτερη σημασία για την ΕΕ.

Υπόδειγμα
Η νέα ενεργειακή και κλιματική στρατηγική της Σουηδίας (Ιούνιος 2009) αποτελεί την πιο αισιόδοξη ευρωπαϊκή στρατηγική για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της ενέργειας και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Ο εθνικός στόχος της σουηδικής κυβέρνησης είναι 50% της παραγόμενης ενέργειας να προέρχεται από ΑΠΕ μέχρι το 2020, ενώ μέχρι το 2030 σκοπεύουν η χώρα να είναι πλήρως ανεξαρτητοποιημένη από τα ορυκτά καύσιμα κίνησης.

Πλήρως εναρμονισμένη με την ευρωπαϊκή οδηγία, η οικονομική της πολιτική επιβάλλει υψηλά πρόστιμα για τις εκπομπές τοξικών αερίων, ενώ προσφέρει σημαντικές φορολογικές διευκολύνσεις και προνόμια για τους χρήστες βιοκαυσίμων, φροντίζει να διατίθενται σε όλη τη χώρα και παράλληλα σκοπεύει στη στήριξη δημιουργίας ηλεκτρικών υβριδικών αυτοκινήτων, φιλικών προς το περιβάλλον.

Aνώμαλη προσγείωση
Eχουμε πιάσει το 26% του στόχου

Στην Ελλάδα, η παρουσία των βιοκαυσίμων ως εναλλακτική πηγή ενέργειας εμφανίστηκε με τον νόμο Ν.3423/2005, περί «Εισαγωγής στην Ελληνική Αγορά των Βιοκαυσίμων και των και των Αλλων Ανανεώσιμων Καυσίμων», χωρίς όμως να διακινηθούν ή να καταναλωθούν βιοκαύσιμα μέχρι το τέλος εκείνης της χρονιάς, ενώ με τον ίδιο νόμο καθορίστηκε και ο εθνικός στόχος 5,75% (συμμετοχή των βιοκαυσίμων στα καύσιμα) έως 31 Δεκεμβρίου 2010. Ωστόσο δεν έχει επιτευχθεί ούτε καν το 1,5%.

Χρήστος Κολώνας
ckolonas@pegasus.gr

Η ΕΕ «γκαζώνει» με βιοντίζελ...

2,7 δισ. ευρώ θα επενδύσει η ΕΕ στα ενεργειακά φυτά για τα επόμενα επτά χρόνια

Στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η παραγωγή και η διάθεση βιοκαυσίμων έχουν ήδη αναπτυχθεί, η εμπειρία οδηγεί σε βελτίωση των πρακτικών και της νομοθεσίας, καθώς και στην αποδοτικότερη διακίνηση και χρήση του προϊόντος.

Το βιοντίζελ είναι συγκεκριμένα το κύριο βιοκαύσιμο που παράγεται στην ΕΕ, με την παραγωγή του να φτάνει το 80% της παγκόσμιας παραγωγής.

Η Γαλλία, η οποία παραμένει στις πρώτες θέσεις παραγωγής και κατανάλωσης βιοκαυσίμων, προωθώντας την παραγωγή και χρήση τους επίσης με οικονομικά κίνητρα, φορολογικές διευκολύνσεις και πρόστιμα για τους παραβάτες, έχει θέσει στόχο ενσωμάτωσης των βιοκαυσίμων στις μεταφορές 7% για το 2010 και 10% μέχρι το 2015. Στο πλαίσιο αυτό, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Peugeot δήλωσε ότι τα οχήματά της μπορούν να χρησιμοποιούν καύσιμα αναμεμειγμένα με 20 - 30% βιοκαύσιμα.

Η κυβέρνηση της Ολλανδίας, η οποία έσπευσε αμέσως να ανταποκριθεί στην ευρωπαϊκή οδηγία θέτοντας τον στόχο 2% για το 2007 και 5,75% για το 2010, θεώρησε σκόπιμο να μειώσει τον στόχο για το 2010 σε 4% προκειμένου να ασκήσει πιέσεις στη βιομηχανία βιοκαυσίμων να υποβάλουν τις κατάλληλες πιστοποιήσεις για την αειφορία των βιοκαυσίμων.

Την ίδια στιγμή, η ολλανδική αεροπορική εταιρεία KLM ήταν από τις πρώτες ευρωπαϊκές εταιρείες που πραγματοποίησαν πιλοτικές πτήσεις με επιβάτες, χρησιμοποιώντας βιοκαύσιμα.

Το Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και αρκετά άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, έχει αναθεωρήσει προς τα πάνω τα ποσοστά για την παραγωγή και την ανάμειξη των βιοκαυσίμων στα ορυκτά καύσιμα και ενθαρρύνει αυτή την πρακτική επιβάλλοντας πρόστιμα σε εταιρείες που δεν συμμορφώνονται με τη σχετική οδηγία. Στην ΕΕ οι κυβερνήσεις στηρί­ζουν την παραγωγή και τη χρήση βιοκαυσίμων στις μεταφορές.

Πηγή:

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=13816&subid=2&pubid=26117148

Δεν υπάρχουν σχόλια: