Παρασκευή, 24 Ιουλίου 2009

«Bόμβα» στην έκτακτη εισφορά από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιά

Δικαστική «βόμβα» στην έκτακτη εισφορά για τα υψηλά εισοδήματα

«Βόμβα» στην επιβολή έκτακτης εισφοράς βάζει απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πειραιά. Η απόφαση δικαιώνει φορολογούμενο που προσέφυγε καθώς σύμφωνα με αυτή διατάσσεται αναστολή πληρωμής της έκτακτης εισφοράς. Η εξέλιξη ανοίγει πλέον το δρόμο για κύμα νέων προσφυγών, προκαλώντας την πρώτη σοβαρή εμπλοκή στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης να επιβάλει την έκτακτη εισφορά στοχεύοντας σε έσοδα 320 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2010. Η απόφαση του Πρωτοδικείου «δικαιώνει» όσους φορολογούμενους δήλωσαν εισοδήματα άνω των 60.000 το 2007, πλήρωσαν φόρο εισοδήματος και πλέον δύο χρόνια μετά καλούνται να καταβάλουν από 1.000 έως και 25.000 ευρώ.


Συνταγματική
Από την πλευρά της κυβέρνησης υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας τόνιζε χθες πως «πρόκειται για προσωρινή διαταγή αναστολής η οποία δεν κρίνει την συνταγματικότητα της ρύθμισης, επισημαίνοντας πως στη συγκεκριμένη περίπτωση και έως ότου εκδικαστεί η απόφαση δεν θα «τρέχουν» προσαυξήσεις.

Από το υπουργείο παρέπεμπαν, επίσης, σε ανακοίνωση που είχε εκδοθεί την προηγούμενη εβδομάδα, στην οποία γινόταν λόγος για «μέτρο σύμφωνο με τις φορολογικές αρχές του Συντάγματος και τη νομολογία του ΣτΕ».

Όσον αφορά στην απόφαση, το Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιά διέταξε «την αναστολή εκτέλεσης του εκκαθαριστικού σημειώματος, το οποίο καλούσε τον αιτούντα να πληρώσει έκτακτη εισφορά 5.000 ευρώ.


24/7/2009
Πηγή: Ημερησία

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ:

ΥΠΟΙΟ: Σύμφωνο με το Σύνταγμα το μέτρο της έκτακτης εισφοράς

NAFTEMPORIKI.GR Παρασκευή, 24 Ιουλίου 2009 13:28

«Η προσωρινή διαταγή αναστολής εκτέλεσης του συγκεκριμένου εκκαθαριστικού σημειώματος δεν εισέρχεται στην ουσία της προσφυγής του φορολογούμενου και δεν αποτελεί πρόκριμα, ούτε της σχετικής αίτησης αναστολής που θα εκδικασθεί το Σεπτέμβριο ούτε της προσφυγής, για την οποία δεν έχει ορισθεί ακόμη δικάσιμος. Επιπλέον, το ελληνικό Δημόσιο προτίθεται να ζητήσει άμεσα την ανάκληση της παραπάνω προσωρινής διαταγής».

Τα παραπάνω τονίζει το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών σε ανακοίνωσή του, με αφορμή δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία αναστέλλεται προσωρινά, με απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά, η πληρωμή της έκτακτης εισφοράς ύστερα από προσφυγή φορολογούμενου στη Δικαιοσύνη.

Το ΥΠΟΙΟ στην ανακοίνωσή του αναφέρει ακόμη τα εξής:

«Εφάπαξ έκτακτες εισφορές είχαν επιβληθεί με αντίστοιχο τρόπο και στο παρελθόν, με τους ν.257/1976, ν.816/1978, ν.1579/1985, ν.1796/1988, ν.1870/1989 και ν.1884/1990, σε περιόδους μάλιστα όπου δεν υπήρχε διεθνής οικονομική κρίση. Οι εισφορές αυτές έχουν κριθεί ως συνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας με πάγια νομολογία του. Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, αναφέρονται οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας υπ’ αριθμ. 116, 2050, 3515/1983, 624/1985, 1512/1991, 436, 437, 2269/1995 και 329/2002.

Η έκτακτη εισφορά που επιβλήθηκε με τη διάταξη του άρθρου 18 του ν. 3758/2009 αποτελεί ένα εφάπαξ μέτρο στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των συνεπειών της διεθνούς κρίσης. Είναι ένα μέτρο σύμφωνο με τις φορολογικές αρχές του Συντάγματος, αλλά και με τις αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης. Η ελληνική οικονομία διανύει μια κρίσιμη περίοδο, στην οποία οι εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα δεν έλαβαν αύξηση και οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα αντιμετωπίζουν το φάσμα της εργασιακής ανασφάλειας. Στο πλαίσιο αυτό δεν νοείται η άρνηση των οικονομικά ευπορότερων πολιτών, να συμμετέχουν και αυτοί, με το μερίδιο που τους αναλογεί, στην αντιμετώπιση μιας έκτακτης και δύσκολης συγκυρίας για τη χώρα μας».

Από:

http://www.naftemporiki.gr/news/static/09/07/24/1694358.htm


Αντισυνταγματική η επιβολή της έκτακτης εισφοράς

Του Στεφανου Mανου*

Εχουν ήδη υποστηρίξει πολλοί ότι η εφάπαξ έκτακτη εισφορά του νόμου 3758/2009 παραβιάζει διατάξεις του Συντάγματος. Συγκεκριμένα την αρχή της αναλογικότητας, την αρχή της ίσης μεταχείρισης των πολιτών και τέλος την αρχή ότι δεν επιτρέπεται αναδρομική φορολόγηση.

Η παράγραφος 2 του άρθρου 78 του Συντάγματος ορίζει ότι: «Φόρος ή άλλο οποιοδήποτε οικονομικό βάρος δεν μπορεί να επιβληθεί με νόμο αναδρομικής ισχύος που επεκτείνεται πέρα από το οικονομικό έτος το προηγούμενο εκείνου κατά το οποίο επιβλήθηκε».

Η διάταξη αυτή περιελήφθη στο Σύνταγμα του 1975. Αναζήτησα στα Πρακτικά της Βουλής το σκεπτικό. Εισηγητής ο τότε βουλευτής Αθηνών Γιάννης Φικιώρης. Αξίζει να διαβάσει κανείς τις θαυμάσιες εισηγήσεις του. Η ανάγνωσή τους θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική για τους υπουργούς Οικονομίας.

Αντιγράφω με κάποια ελευθεριότητα από ομιλία του κ. Φικιώρη στη Βουλή: «Η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 78 διασφαλίζει όλες τις γνωστές αρχές της φορολογίας που γίνονται δεκτές από τα κράτη που θέλουν να βασίζονται στις αρχές της Δημοκρατίας. Ουδέποτε, μέχρι σήμερα (1975), είχε αποτολμηθεί η διάταξη αυτή να λάβει σάρκα και οστά και συγκεκριμένη έκφραση. Θα αναφερθώ, για το ενδιαφέρον του θέματος, στις συζητήσεις ενώπιον της Επιτροπής αναθεωρήσεως του Ψηφίσματος του 1946, για το ίδιο θέμα. Είχε κάποιος προτείνει τη θεσμοθέτηση ανάλογης διάταξης. Του απάντησε διαπρεπής βουλευτής: Καλά είναι όλα αυτά που μας λέτε, αλλά με τη σύγχρονη εξέλιξη των οικονομικών του κράτους θα πρέπει να ξέρουμε ότι το κράτος δεν μπορεί να πηγαίνει με την αγιαστούρα στο χέρι. Θεωρήθηκε, δηλαδή, με τις αντιλήψεις του 1946, ότι το να διασφαλιστεί ο πολίτης ότι το κράτος, το κράτος δικαίου, θα στεκόταν απέναντί του έντιμο παρέπεμπε σε κράτος αφελές που κρατούσε αγιαστούρα».

Ο Αλέξανδρος Βαμβέτσος το 1963 εξ αφορμής απόφασης του ΣτΕ είχε γράψει: «Ο πολίτης πρέπει να μπορεί να προβλέπει τις δυνατές, έναντι αυτού επεμβάσεις του κράτους και να συμπεριφέρεται αναλόγως. Πρέπει να μπορεί να εμπιστεύεται ότι, η σύμφωνος προς το ισχύον δίκαιο διαγωγή του, αναγνωρίζεται από την έννομο τάξη, με όλες τις από την αρχή συνδεόμενες με αυτή νομικές συνέπειες. Στην εμπιστοσύνη του αυτή προσβάλλεται ο πολίτης αν ο νομοθέτης συνδέει με ολοκληρωμένες πράξεις συνέπειες (φορολογικές π.χ.) δυσμενέστερες από εκείνες που δικαιούνταν ο πολίτης όταν ξεκινούσε και λάμβανε τις αποφάσεις του. Για τον πολίτη ασφάλεια δικαίου σημαίνει πρωτίστως εμπιστοσύνη. Η φορολογική νομοθεσία αξιώνει από τον πολίτη χρηματικές παροχές (φόρους) όταν πραγματοποιεί ορισμένα πραγματικά περιστατικά. Ως εκ τούτου ο πολίτης προσανατολίζεται κατά τη λήψη των αποφάσεών του από τους φορολογικούς νόμους που ισχύουν. Μια και οι φόροι συνδέονται με πραγματικά περιστατικά, πρέπει να προβλέπονται ήδη κατά τη στιγμή διενεργείας της πράξης που θα φορολογηθεί. Επεται ότι, κατ’ αρχήν, οι φορολογικοί νόμοι πρέπει να αναφέρονται σε πραγματικά περιστατικά, τα οποία επέρχονται ή συμπληρώνονται μετά τη δημοσίευση του νόμου. Συνεπώς στο κράτος δικαίου οι φορολογικοί νόμοι δεν επιτρέπεται να καταλαμβάνουν ολοκληρωμένα πραγματικά περιστατικά».

Είναι ενδιαφέρον ότι το 1975 οι τότε υπουργοί Συντονισμού και Οικονομικών, Παπαληγούρας και Δεβλέτογλου, είχαν καταθέσει τροπολογία με την οποία ζητούσαν να διαγραφεί η διάταξη περί μη αναδρομικότητας των φορολογικών νόμων. Ευτυχώς την εγκατέλειψαν.

Ο σημερινός υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Παπαθανασίου, επέβαλε έκτακτη εισφορά το 2009 στο εισόδημα από μερίσματα μετοχών που εισπράχθηκαν από τους φορολογούμενους το 2007 και δηλώθηκαν το 2008, αλλά αφορούν την εταιρική χρήση του 2006. Τα πραγματικά περιστατικά στα οποία αναφέρεται ο Βαμβέτσος ολοκληρώθηκαν το 2006. Συμμερίζομαι λοιπόν τη γνώμη ότι η ρύθμιση Παπαθανασίου σε ό,τι αφορά τα μερίσματα είναι αντισυνταγματική και μας επαναφέρει στη νοοτροπία του 1946 σύμφωνα με την οποία το κράτος δεν μπορεί να πηγαίνει με την αγιαστούρα.

Οι φόροι επιβάλλονται για την κάλυψη των κρατικών δαπανών. Είναι νομίζω προφανές ότι στη διάρκεια του χρόνου τα δύο μεγέθη -δαπάνες και φόροι- πρέπει να είναι ίσα. Θα ήταν μάλλον παράλογο να πιστεύει κάποιος ότι μπορεί στο διηνεκές να πραγματοποιούνται δαπάνες μεγαλύτερες από τα έσοδα. Και όμως η άποψη αυτή είναι αρκετά διαδεδομένη στον τόπο μας. Πιστεύουμε ότι οι συνθήκες είναι ώριμες να πιέσουμε την κυβέρνηση να συμμορφωθεί με κανόνες δημοσιονομικής υπευθυνότητας. Να περιορίσει τις δαπάνες αντί να αναζητεί συνεχώς νέους φόρους. Να συνειδητοποιήσει ότι η επιβολή φόρων χωρίς την τήρηση των κανόνων του κράτους δικαίου παραβιάζει την εμπιστοσύνη και τα δικαιώματα των πολιτών. Υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα όλων.

* Ο Στέφανος Μάνος είναι μέλος της διοικούσας επιτροπής της Δράσης.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_2_19/07/2009_322713

ΣΧΟΛΙΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ

Για να δούμε τώρα πόσο ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΑΙ ΑΔΕΚΑΣΤΗ είναι η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΜΑΣ!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια: